Sorry, this entry is only available in Polish.

Krzysztof Zarębski – W pracowniach artystów

Zdjęcia z prywatnego archiwum artysty

Kolejnym artystą, którego gościmy w ramach cyklu „W pracowniach artystów” jest Krzysztof Zarębski, artysta neoawangardowy, malarz, rzeźbiarz, scenograf, mieszkający i tworzący od 1981 roku w Nowym Jorku. Pierwszą z prezentowanych prac jest „Kącik z Helmutem”, zaaranżowany w mieszkaniu-pracowni artysty. To kolejna instalacja z serii, którą poświęca on Helmutowi Kajzarowi (1941-1982). Ten sam portret Helmuta Kajzara jest głównym elementem każdej z tych instalacji. Helmut Kajzar był wybitnym dramaturgiem, reżyserem i tłumaczem. Krzysztof Zarębski tworzył scenografię oraz kostiumy do spektakli Kajzara, razem tworzyli „Teatr Metacodzienności”. Sztuki teatralne, przy których współpracowali, wykorzystywały nie tylko przestrzeń sceny, ale również korytarze, foyer, szatnię, czasem wychodziły na ulice, przekształcając się w akcje performatywne lub happeningi z udziałem publiczności. Zarębski często wplatał w nie elementy lub scenariusze swoich poprzednich performansów. Artyści współpracowali między 1975 a 1981 rokiem.

Krzysztof Zarębski, „Sexy Turntable 5” z cyklu „Kostiumy / Obiekty”: adapter / figura w białym kostiumie i białych butach, dzięki uprzejmości artysty

Pracownia może być miejscem działań performatywnych. Krzysztof Zarębski wykonuje je często w prywatnych przestrzeniach na potrzeby późniejszych fotografii, które stanowią niezależne prace. W tym przypadku ciało perfomera jest elementem instalacji pod tytułem „Sexy Turntable 5 ”. Stanowi taki sam materiał jak wykorzystane obiekty ready-made: adapter, buty, płyta gramofonowa czy rajstopy. Krzysztof Zarębski opisuje pracę w następujący sposób: „Na zdjęciu przedstawiony został odkryty do połowy adapter z nieruchomą płytą gramofonową, która może wydawać potencjalny dźwięk. Instalację dopełnia moja postać w masce, leżąca między nogami białej figury. Ciało jest tu materiałem, jest żywa rzeźba. Moja postać w białym kostiumie na drugim zdjęciu jest kontynuacja „Białej Figury”.”

Krzysztof Zarębski, „Ochłodzenie Dźwięku”, instalacja / performance, dzięki uprzejmości artysty

Krzysztof Zarębski dzieli się z nami instrukcją stworzenia instalacji dźwiękowej oraz przeprowadzenia za jej pomocą akcji performatywnej:

• Przedmioty, materiały:

– flet Yamaha sopran, połączony winylową rurką ze słuchawką telefoniczną

– miska z kostkami lodu przez którą przechodzi rurka łącząca flet ze słuchawką

– mikrofon

– magnetofon kasetowy

– taśma magnetofonowa

• Akcja:

– Wykonuję na flecie pojedynczy dźwięk, nagrywając go jednocześnie. Flet jest połączony winylowa rurką ze słuchawką telefoniczną (rurka przechodzi przez kostki lodu w misce).

– Wykonuję ponownie ten sam pojedynczy dźwięk, nagrywając go jednocześnie. Tym razem flet nie jest połączony ze słuchawką.

– Słucham dwóch nagranych dźwięków i staram się usłyszeć różnicę między „ochłodzonym” a „nieochłodzonym dźwiękiem”.