Krzysztof Zarębski

Performer, malarz, rzeźbiarz, autor scenografii oraz obiektów.

Urodził się w 1939 roku w Warszawie, od 1981 roku mieszka i pracuje w Nowym Jorku. W latach 1962–1968 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowniach profesora Jana Wodyńskiego oraz profesora Stefana Gierowskiego. W 1968 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem.

Artysta inter- i multimedialny, performer, twórca filmów, fotografii, asamblaży, obiektów i instalacji, malarz, autor scenografii. Jest jednym z pionierów i najwybitniejszych przedstawicieli sztuki performance w Polsce, którą zajmuje się aktywnie od 1971 roku. Pierwszym działaniem Zarębskiego z udziałem publiczności był happening Kwiaty zaprezentowane w Klubie Ligi Kobiet w Warszawie. W swojej twórczości podejmuje tematy problematyki ciała, erotyczności i seksualności połączone z bardzo wysublimowanymi inscenizacjami, w których wykorzystuje stworzone przez rekwizyty-fetysze (chleb z pęknięciem, z którego wyrasta trwa, prysznic, z którego wypływa szczypior, sztuczna szczęka umieszczona w doniczce z trawą, włosy zamrożone w lodzie). W 1972 roku Zarębski stworzył koncepcję „stref kontaktu”, która stała się bardzo istotna dla jego działań. Strefy kontaktu to subtelny rodzaj form komunikacji człowieka z przyrodą i przedmiotem, której celem było znalezienie nowych pól działania artystycznego. Zarębski używał w swoich działaniach wielu organicznych „rekwizytów” m.in. trawy, szczypioru, ziemi, ślimaków, pijawek oraz przede wszystkim ludzkiego ciała – kobiecego i własnego.

Wiele akcji artystycznych Zarębski zrealizował wspólnie z żoną Krystyną Jachniewicz – malarką, zacierając w ten sposób granicę miedzy sztuką a życiem codziennym (m.in. filmy Bez tytułu, Osmoza). Jachniewicz brała udział w wielu jego performance.

Działania twórcze Krzysztofa Zarębskiego od początku miały charakter interdyscyplinarny. Bardzo ważnym elementem jego sztuki była współpraca z innymi artystami; reżyserami teatralnymi, muzykami, kompozytorami, filmowcami. Znaczący wpływ na jego twórczość miała współpraca z wybitnym reżyserem teatralnym Helmutem Kajzarem w latach 1974-81, z którym współtworzył eksperymentalny „teatr metacodzienności”, wprowadzając do spektakli teatralnych, m.in. Rycerza Andrzeja, +++ (Trzema krzyżykami) i Villa dei misteri, techniki performance, instalacji i environment oraz współtworząc do nich scenografię. Pod koniec lat 70. Zarębski współpracował z Kazimierzem Braunem nad sztuką Tadeusza Różewicza „Przyrost naturalny” w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Jednym z elementów sztuki była „żywa galeria”, w której artysta zgromadził obiekty i rzeźby zatopione w stopniowo topniejącym lodzie. Na początku lat 90. Zarębski powrócił do pracy nad scenografią teatralną  tworząc scenografię do spektaklu „Szczęśliwe dni” Samuela Becketta w reżyserii Andrzeja Bubienia również we Wrocławiu.

Równie ważną rolę w twórczości Zarębskiego odgrywały dźwięk i muzyka. Artysta współpracował  z muzykami, między innymi z Władysławem Jagiełłą, Johnem Kingiem, oraz kompozytorami, Stephenem Montague, Krzysztofem Knittlem.

W 1981 roku Zarębski wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie mieszka i tworzy do dzisiaj. W tym czasie jego twórczość ewoluowała z działa efemerycznych ku większemu zainteresowaniu materią. Przedmioty lub ich fragmenty stanowiły materiał jego instalacji i rzeźb, montowanych lub skręcanych za pomocą śrub, drutów, sznurka. Podobnie jak we wcześniejszych realizacjach wykorzystuje je też w swoich akcjach, potem przywraca im status obiektów. Częstym przedmiotem, który artysta wykorzystywał od samego początku, była taśma magnetofonowa oraz płyta winylowa (Zamrożenie dźwięku i Dialog z 1974 roku, Gitara z 1988 roku, Instrument z 1992 roku, Messages 2 z 1995 roku). Obiekty często były zatapiane w pleksi. W 1983 roku Zarębski spotkał się z artystami, którzy stworzyli później grupę The Rivington School. Spotykali się w klubie No Se No, potem w powstałej tam galerii o tej samej nazwie. To tam Zarębski pokazywał między innymi rzeźby z lodu. Po zamknięciu galerii pozostał Rivington Sculpture Garden – teren, na którym artyści stworzyli gigantyczną instalację z wielkomiejskich odpadów, gdzie znajdują się też prace Zarębskiego.

 

KLIKNIJ TUTAJ, BY ODWIEDZIĆ STRONĘ INTERNETOWĄ ARTYSTY

 

Wybrane wystawy indywidualne:

2016

Ciemne miejsce za drzwiami, Galeria Monopol, Warszawa, PL (razem z Łukaszem Korolkiewiczem)

2013

Krzysztof Zarębski: Photographs 1972–2012, CREON Gallery, Nowy Jork, USA

2012

Priap’s Garden, CREON Gallery, Nowy Jork, USA

2010

Alicja Żebrowska i Krzysztof Zarębski, Galeria Manhattan, Łódź, PL

Filogeneza, Galeria ODA, Piotrków Trybunalski, PL

2009

VOLTA NY, Art New media Gallery, Nowy Jork, USA

Erotematy słabnącego Erosa, Galeria Art New Media, Warszawa, PL

Zmysłowość jest jego kwiatem, Galeria Bielska BWA, Warszawa, PL

2008

Dedykacje (z Krystyną Jachniewicz), Galeria XX1, Warszawa, PL

2004

Krzysztof Zarębski. New Works, Roshkowska Gallery, Windham, USA

2003

Krzysztof Zarębski. Filmy i zapisy akcji z lat 1972-2003, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, PL

1999

Water Nymphs, Pardo Sheehan Gallery, New York City, USA

1996

Paznokcie na paradzie, Galeria Zachęta, Warszawa, PL

1992

Instalacja z dźwiękiem i pijawkami, Galeria Labirynt 2, Lublin, PL

1989

Krzysztof Zarębski, Onetwentyeight Gallery, Nowy Jork, USA

Krzysztof Zarębski, An Installation, 128 Gallery, Nowy Jork, USA

1988

NOW Gallery, Nowy Jork, USA

Tobe Art Gallery, Nowy Jork, USA

1985

Freddie the Dreamer Gallery, Nowy Jork, USA

1976

Galeria Labirynt, Lublin, PL

1975

Vänersborg Museum, Vänersborg, SE

1974

Dialog, Galeria Repassage, Warszawa, PL

Zamrożone dźwięki, Biuro Poezji, Warszawa, PL

Strefy kontaktu, Galeria Remont, Warszawa, PL

1973

Galeria Współczesna, Warszawa, PL

1972

Polish Contemporary Art, Helsinki, FI

Plakat Autorski, Galeria Współczesna (MPiK Club), Warszawa, PL

1971

Portret Człowieka, CBWA Zachęta, Warszawa, PL

Porównania IV. XXIV Festiwal Sztuk Plastycznych, BWA Sopot, PL

Wystawa Młodych – Galeria Współczesna, Warszawa, PL

Złote Grono, BWA Zielona Góra, PL

1970

Informacja. Wyobraźnia. Działanie, Galeria Współczesna, Warszawa, PL

III Festiwal Sztuk Pięknych, CBWA Zachęta, Warszawa, PL

V Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin, PL

1969

Debiut Absolwentów, Stara Kordegarda, Warszawa, PL

 

Wybrane wystawy zbiorowe:

2020

Potęga sekretów, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, PL

2016

Notatki z podziemia, Muzeum Sztuki, Łódź, PL

2015

Dzikie Pola. Historia Awangardowego Wrocławia, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, PL

2014

Report on the Construction of a Spaceship Module, New Museum, Nowy Jork, USA

2012

Disturbed Images. CUT in art, Museum of Imagination, Hudson, Nowy Jork, USA

Mois de la Photo a Paris, Galerie Roi Dore, Paryż, FR

Gdzie jest PERMAFO?, Muzeum Współczesne, Wrocław, PL

2010

Post Gogol. The Silent Absence of the Body, SLAG Gallery, Nowy Jork, USA

2009

Shit Corner: No Excuses. Small Works Summer Exhibitions. A Year in Review, 15 Corson Gallery, Nowy Jork, USA

2008

1,2,3… Avant-Gardes. Film/Art between Experiment and Archive, Tate Modern, Londyn, UK

KRAJ: sztuka artystów z polskim rodowodem, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole, PL

Screening I: Quilt of Projections, Screening II: Screen Test Ad Infinitum, 15 Corson Gallery, Nowy Jork, USA

Supernovas: A Modern Survey, The Kymara Gallery, Biddeford, Maine, USA

2006

1,2,3…Awangarda, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, PL

2007

Dowcip i Władza Sądzenia. Ateizm w Polsce, Galeria Program, Warszawa, PL

Poza, Real Art Ways, Hartford, USA

On Ice, Lafayette College Art Gallery, Easton, PA, USA

Fresh View,  Art for Healing, Nowy Jork, USA

2006

1,2,3… Awangarda, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, PL

2005

Botany 5000, Lab Gallery, Nowy Jork, USA

1997

Pokolenia, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, PL

1991

N.Y. Diary, MoMA PS1, Nowy Jork, USA

1991

Jesteśmy, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, PL

1988

Prace z walizek, Galeria Dziekanka, Warszawa, PL

1985

The Rivington School, NO SE NO Gallery, Nowy Jork, USA

1984

Conspiracies, Limbo, Nowy Jork, USA

1980

Od kontemplacji do agitacji, Pałac Sztuki, Kraków, PL

1979

Words and Works, De Appel Gallery, Amsterdam, NL

1978

Performance Art Festival, Beursschouwburg, Bruksela, BE

1977

Body as a Visual Language, Maki Gallery, Tokio, JP

1973

VIII Biennale Młodych, Paryż, FR

Biennale Form Przestrzennych, Elbląg, PL

1970

Informacja, wyobraźnia, działanie, Galeria Współczesna, Warszawa, PL