Wanda Czełkowska
Wanda Czełkowska urodziła się w 1930 roku w Brześciu (dzisiejsza Białoruś). Była jedną z kluczowych figur polskiej awangardy. Jej studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1949-1954) przypadły na okres socrealizmu w sztuce. Czełkowska była członkinią II Grupy Krakowskiej (1968-1982), do której należeli również Tadeusz Kantor, Erna Rosenstein, Maria Jarema i Maria Pinińska-Bereś. W 1963 roku Wanda Czełkowska wzięła udział w III Biennale w Paryżu, gdzie pokazała rzeźbę Autoportret. W Paryżu spędziła miesiąc, mieszkając u Aliny Szapocznikow i Romana Cieślewicza. Następnie wyjechała na stypendium do Rzymu.
W swojej twórczości Czełkowska badała granice różnych form artystycznych oraz możliwości medium, takiego jak rzeźba, instalacja, malarstwo, rysunek i fotografia. Kładła szczególny nacisk na intelektualne i analityczne aspekty procesu twórczego. Reprezentujący je motyw głowy stał się centralnym tematem jej twórczości. Pierwotnie jej prace nawiązywały do estetyki etruskich rzeźb, później artystka zaczęła używać bardziej abstrakcyjnych form (np. seria Głowy, 1968 – 1975). Od lat 70. Czełkowska zaczęła tworzyć znaczniej konceptualne realizacje, jak Stół (1968-1971) oraz Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia kształtu (1972). W 1972 roku Richard Demarco zaprosił Czełkowską do udziału w wystawie Atelier’72 w Edynburgu. Ze względu na trudności techniczne zamiast Stołu, artystka pokazała Informację pojęciową o Stole. Gipsowe głowy ustawiła bezpośrednio na ziemi, pomiędzy dwoma panelami ilustrującymi pierwotny zamysł pracy.
Pomimo jej pionierskiej twórczości, dorobek Czełkowskiej był niedoceniony przez większość jej kariery i zyskał uznanie dopiero w końcowych latach jej życia. W 2016 roku Muzeum Narodowe w Warszawie zorganizowało obszerną wystawę jej prac, zatytułowaną Retrospekcja, po której miało miejsce międzynarodowe sympozjum. W 2023 roku w Muzeum Susch w Szwajcarii odbyła się największa do tej pory prezentacja jej twórczości za granicą, zatytułowaną Art Is Not Rest.
Prace Wandy Czełkowskiej znajdują się w licznych kolekcjach muzealnych, między innymi w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, Centrum Rzeźby w Orońsku oraz w Muzeum Zamoyskich w Kozłówku.
Wybrane wystawy indywidualne:
2024
Geta Brătescu, Wanda Czełkowska, Galeria Monopol, Warszawa, PL (z Getą Brătescu)
2023
Posthuman Abstraction, Double Q Gallery, Hong Kong, CN (z Zuzą Golińska)
Art Is Not Rest, Muzeum Susch, Susch, CH
2019
Betwixt, Piktogram, Warszawa, PL (z Paulem Czerlitzki)
2016
Wanda Czełkowska: Retrospekcja, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Muzeum Narodowe, Warszawa, PL
1996
Wanda Czełkowska, Centrum Rzeźby, Orońsko, PL
1990
Elegia. Przypomnienie po latach, Zderzak Gallery, Kraków, PL
1969
Galeria Współczesna, Warszawa, PL
1963
Wanda Czełkowska, Galeria Krzysztofory, Kraków, PL
Wybrane wystawy zbiorowe:
2024
The Plastic Body, Stavanger Art Museum, NO
2023
Obsession I, ECHO, Kolonia, DE
2020
Wiśnie, Galeria Arsenał, Białystok, PL
Kradzieże i zniszczenia, Galeria Arsenał, Białystok, PL
On the Politics of Delicacy, Capitain Petzel, Berlin, DE
2019
Under the Radar: Contemporary Masters from Central & Eastern Europe, Q Contemporary, London, UK
2018
Land of Lads, Land of Lashes, Thaddeus Ropac Gallery, London, UK
Medytacje Fibonacciego + sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898–1951), Muzeum Współczesne, Wrocław, PL; Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, PL
Zmiennokształtność: Eiseinstein jako metoda, Muzeum Sztuki, Łódź, PL
2016
Around the Edge, Broadway 1602, Nowy York, US
121 Street, Broadway 1602, Nowy York, US
2013
Z ciemności, Galeria Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ, Nowy Sącz, PL
2011
Resistance, Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa, PL
2010
Stan Dydo. Polska rzeźba wspólczesna, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, PL
2008
Różowa intuicja, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Muzeum Narodowe, Warszawa, PL
2000
Utopia i wizja, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, PL
1996
Figura w polskiej rzeźbie XIX i XX wieku, Centrum Rzeźby, Orońsko, PL; Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, PL
1995
Generazioni e Tendenze dell Arte Contemporanea a Cracovia, Palazzo Sinibaldi, Sant’Elpidio a Mare, IT
1993
Nowoczesna rzeźba polska 1955–1992, Centrum Rzeźby, Orońsko, PL
Artyści z Krakowa, Zachęta Narodowa galeria sztuki, Warszawa, PL
1981
16. wystawa Grupy Krakowskiej, Galeria Krzysztofory, Kraków, PL
1975
Hommage Xaweremu Dunikowskiemu, Zachęta – Narodowa galeria sztuki, Warszawa, PL