Wanda Czełkowska
Wanda Czełkowska urodziła się w 1930 roku w Brześciu, w Białorusi. Była jedną z kluczowych figur polskiej awangardy. W latach 1949-1954 studiowała rzeźbę na Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie, był to czas, w którym socrealizm dominował w sztuce. Czełkowska była członkinią II Grupy Krakowskiej (1968-1982), do której należeli również Tadeusz Kantor, Erna Rosenstein, Maria Jarema i Maria Pinińska-Bereś. W 1963 roku Wanda Czełkowska wzięła udział w III Biennale w Paryżu, w którym mieszkała z Aliną Szapocznikow i Romanem Cieślewiczem, aż do wyjechania na stypendium kulturalne w Rzymie.
Jej twórczość była definiowana badaniem granic różnych form artystycznych oraz możliwości medium takich jak rzeźba, instalacje, malarstwo, rysunek i fotografia. Kładła szczególny nacisk na intelektualne i analityczne aspekty artystycznego procesu. Tym samym, głowa stała się centralnym motywem jej twórczości. Pierwotnie nawiązując do stylistyki etruskich rzeźb, później przerodziła swoje prace w bardziej abstrakcyjne formy, widoczne w fantastycznej serii Głowy. Od lat 70. twórczość Czełkowskiej poszła w kierunku bardziej konceptualnych realizacji, których Stół (1968-1971) oraz Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia kształtu (1972) są znamiennymi przykładami. W 1972 roku, Czełkowska została zaproszona do Edynburgu przez Richarda Demarco, by wziąć udział w wystawie Atelier ’72. Ze względu na trudności techniczne, artystka przedstawiła Konceptualne informacje na temat „Stołu”. W miejsce instalacji, postawiła gipsowe głowy, bezpośrednio na podłodze, pomiędzy dwoma panelami ilustrującymi pierwotny zamysł pracy.
Pomimo jej pionierskiej twórczości, dorobek Czełkowskiej był niedoceniony przez większość jej kariery i zyskał uznanie dopiero w końcowych latach jej życia. W 2016 roku, Muzeum Narodowe w Warszawie zorganizowało obszerną wystawę jej prac, zatytułowaną Retrospekcja, po której miało miejsce międzynarodowe sympozjum. W 2023 roku, Muzeum Susch w Szwajcarii otworzyło największą do tej pory zagraniczną retrospektywę jej twórczości zatytułowaną Art Is Not Rest.
Prace Wandy Czełkowskiej znajdują się w licznych kolekcjach instytucji, między innymi w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Śląskim w Katowicach, Centrum Rzeźby w Orońsku oraz w Muzeum Zamoyskich w Kozłówku.
Wybrane wystawy indywidualne:
2024
Geta Brătescu, Wanda Czełkowska, Galeria Monopol, Warszawa, PL (z Getą Brătescu)
2023
Posthuman Abstraction, Double Q Gallery, Hong Kong, CN (z Zuzą Golińska)
Art Is Not Rest, Muzeum Susch, Susch, CH
2019
Betwixt, Piktogram, Warszawa, PL (z Paulem Czerlitzki)
2016
Wanda Czełkowska: Retrospekcja, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Muzeum Narodowe, Warszawa, PL
1996
Wanda Czełkowska, Centrum Rzeźby, Orońsko, PL
1990
Elegia. Przypomnienie po latach, Zderzak Gallery, Kraków, PL
1969
Galeria Współczesna, Warszawa, PL
1963
Wanda Czełkowska, Galeria Krzysztofory, Kraków, PL
Wybrane wystawy zbiorowe:
2024
The Plastic Body, Stavanger Art Museum, NO
2023
Obsession I, ECHO, Kolonia, DE
2020
Wiśnie, Galeria Arsenał, Białystok, PL
Kradzieże i zniszczenia, Galeria Arsenał, Białystok, PL
On the Politics of Delicacy, Capitain Petzel, Berlin, DE
2019
Under the Radar: Contemporary Masters from Central & Eastern Europe, Q Contemporary, London, UK
2018
Land of Lads, Land of Lashes, Thaddeus Ropac Gallery, London, UK
Medytacje Fibonacciego + sztruksowy zając | wobec Katarzyny Kobro (1898–1951), Muzeum Współczesne, Wrocław, PL; Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, PL
Zmiennokształtność: Eiseinstein jako metoda, Muzeum Sztuki, Łódź, PL
2016
Around the Edge, Broadway 1602, Nowy York, US
121 Street, Broadway 1602, Nowy York, US
2013
Z ciemności, Galeria Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ, Nowy Sącz, PL
2011
Resistance, Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa, PL
2010
Stan Dydo. Polska rzeźba wspólczesna, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, PL
2008
Różowa intuicja, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Muzeum Narodowe, Warszawa, PL
2000
Utopia i wizja, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, PL
1996
Figura w polskiej rzeźbie XIX i XX wieku, Centrum Rzeźby, Orońsko, PL; Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, PL
1995
Generazioni e Tendenze dell Arte Contemporanea a Cracovia, Palazzo Sinibaldi, Sant’Elpidio a Mare, IT
1993
Nowoczesna rzeźba polska 1955–1992, Centrum Rzeźby, Orońsko, PL
Artyści z Krakowa, Zachęta Narodowa galeria sztuki, Warszawa, PL
1981
16. wystawa Grupy Krakowskiej, Galeria Krzysztofory, Kraków, PL
1975
Hommage Xaweremu Dunikowskiemu, Zachęta – Narodowa galeria sztuki, Warszawa, PL